Danmark - Tivoli

1kommentarer

Som alla vet tillbringade jag helgen i södra sverige, vilket börjar bli lite utav en vana för mej. Jonas mor fyllde 50 i lördags och för att fira det begav vi oss iväg ner mot malmö. Vi stannade på en picknick med utsikt mot Öresundsbron.



Här är min vackraste utsikt under dagen ;)

Jonas mamma visste ingenting om planerna vi hade smitt för dagen, så hela tiden satt hon i framsätet och försökte gissa vart vi skulle. Till slut listade hon ut det. Nämligen tåg till Danmark och sen gick vi bara över vägen och där fanns ett tivoli som hette just Tivoli.

Vi tillbringade hela dagen där. Jag, Jonas, Maria (hans syster) och Mamma köpte ett åkpass som vi nyttja väl under dagen, medans Pappa fick aggera väskbärare då vi var uppe i alla karuseller. Det var hur mysigt som helst, verkligen jättefint ställe med små mysiga fikaställen och gränder. Fanns en jättestor scen också där dom spelade fotboll dagen till ära, inte så jätte spännande. Sen var det en orkester som gick runt och spelade.

Jag brukar inte tillhöra den som åker alla karuseller, men den här dagen var ett undantag. Jag bangade visserligen på två stycken, men resten åkte jag. Bland annat en berg-och-dalbana som gick upp och ner och var två loopar i. Första svängen får jag erkänna att jag var riktigt nervös och jag grinade lite grann när man väl satt där. Men när vi skulle åka hem så ville både jag och Maria jättegärna åka den igen. Så alla följde med och vi fick vårat avslut på tivolit.



Ett litet smakprov på berg-och-dalbanan. Jag har verkligen blivit en riktig hejjare på att åka. Ibland mår man lite illa, men då får man ta sej en glass så blir det bättre igen.

Efter tivolits slut åkte vi tillbaka till Malmö där vi gick och åt på en restaurang som hade en fantastiskt god planstek. Onödig information, men dom hade sålt 711.000 plankor fram till den 24 april. Det säger rätt mycket om hur gott det var.



Det vattnar sej i munnen när jag ser denna bild :)
Hursom helst så avslutades dagen med att vi tog in på hotell i malmö och morgonen därpå avnjöt vi en god frukost med ägg och bacon, det är det bästa. Sen bar det iväg hemåt, med ett snabbt stopp på Ikea. Det var strålande solsken under våran lilla weekend, åå det var så varm och skönt. Man bara njöt av sommarvärmen.

1 kommentarer

Julia

28 Apr 2010 14:35

Sjukt härlig helg :D Kul att du börjat gilla karuseller, om min ålderdom glömms bort för en stund så äre helt klart du och jag och karuseller i sommar ;)



Och du, nog för att det börjar bli en vana för dig att hänga i södra Sverige, men gud förbjuder dig att någonsin glömma bort att det är i Umeå ditt hjärta finns (det vill säga; Jag!) ;) Och Umeå skulle bara vara Um utan dig, och jag bara Ju utan dig. Så du får gärna trivas där i södern..men det är i norr vi vill ha dig allt som oftast :) Glöm aldrig!

Kommentera

Publiceras ej