Hej hopp
Emy vid tangenterna dagen till ära:) idag åkte vi till Haad rin där de har sina moon party, vi hade hört att det skulle va fin strand och det fanns liv och rörelse, men väl på plats va det inte alls så härligt som det borde vara i Thailand, vi kallar det slummen! Så vi gick vidare och tog en taxibåt och åkte till någon annan strand, väl på den andra stranden var det så som vi vill ha det:) lite folk, fin sand och palmer! Jamaica stranden döpte vi den till eftersom några som jobba i en hydda med mat och dricka verka gilla Jamaica stilen och stod med vars en (vad vi tror) joint :P
Där spenderade vi några härliga timmar och spelade yatzy, molnen sprack upp och det blev ganska soligt, härligt härligt!
Vid 15-tiden kom vi på att vi kanske skulle bege oss och äta lunch, vi gick iväg på stranden och tog ett ställe som såg mysigt ut:) när vi ätit färdigt funderade vi på att gå tillbaka till vårt
hotell, på kartan såg det inte långt ut Max 15-30 min men hela promenaden tog 1,5 timme!! Så nu har vi fått vår motion för hela denna resan ;-)

Efter en dusch så tog vi oss till ett massageställe och har precis fått vars en cocosoil massage, mycket skönt!:) Kaowe sitter här bredvid och får manikyr:P
Imorgon är det nyår och vi har precis ingen aning om vad vi ska göra:P det löser nog sig. Jag och Zandra vill klä upp oss men här i phangan är det bara backpackers så det är den stilen eller moon party stilen:P så imorgon blir det jag och Zandra som ser fina ut och sen alla andra;)

Nu är Kaowe snart klar med sin manikyr så får avsluta här!
Ni har väl inte missat videon Zandra la upp igår på Kaowe?! Det är det roligaste hittills:P

Ha det fint därhemma, vi har det super! Dock längtar vi till koh tao, dit åker vi på onsdag morgon:)

Kramz kramz och gott nytt år på er!

Puss på er!
Efter en galet lång promenad, typ 1,5 timme, så får vi äntligen avnjuta en thailändsk massage.

Mys mys.

Hello... Hello... Aaaaaaaah!!! /Kaowe

Eftersom att vi fick kommentarer i föregående inlägg om undervattensbilder så måste vi tyvärr meddela att det blev inga. Vi hade läst på om stranden haad salad och det skulle vara bra snorkling där, dock så tror jag att det blåste för mycket för det var jättegrumligt vatten och vi såg ingenting. Men vi funderar på att åka på en riktig snorkeltur imorgon och hoppas på bättre lycka då.

Istället för snorkling så blev det solning och läsa bok idag. Jag klagar absolut inte för min bok är superduper spännande. Emy har hjälpt mej med faktorn så jag har inte bränt mej idag. Det var inte heller strålande sol idag, så det kan ju ha gjort sitt också. Även om det är väldigt varmt här på phangan så är vi lite besvikna på vädret, det är mulet mest hela tiden. Vi hoppas på bättre väder imorgon. Det verkar dock som att det ska bli mulet imorgon med...

Puss på er!
Emy har hittat en kissekompis

Godmorgon på er!
Nu sitter vi och äter frukost ska snart bege oss till en "snorkel ställe" sallad beach heter den.

Igår kom vi fram till koh phangang som sagt, vi bor i en del som kallas för "thong Sala" där det ska vara mycket shopping och mat marknader.

Så vi gick ut och gjorde en lite upptäcksfärd igår och märkte att staden vaknade till liv på kvällen, var en mat marknad somma nästan över 1 km lång vilket va underbart, Vi provade på olika rätter vissa var bra, andra mindre bra.
Kaowe lunch, hel fisk med huvud

Kyckling spett ser ni hur billigt typ 2 svenska kronor yummie

Flickorna hade en munk tävling, "den som kunde hålla sig utan att slicka om läpparna"

Sushi

Pizza ståndet

Emys efterlängtade majskolv

Hoppas ni har det bra hemma i Sverige!
Nu ska vi kila vidare:)

XOXO 😊✌️👌
I skrivandes stund sitter vid i lobbyn på vårt hotell i koh phangan. Vi tar tillfället i akt och surfar lite på hotellets wi-fi. Vårt förra hotell hade inte gratis wi-fi så vi har missat mycket internetanvändande.

Vi har inte hunnit bilda oss någon uppfattning om koh phangan än, men den verkar inte ha samma lyxiga standard som Koh samui. Hotellet blev ett sista hands alternativ när vi skulle boka, då allt annat var fullbokat. Det är rätt ofräscht och vi funderar starkt på att åka vidare till koh tao lite tidigare. Men vi får se vad ön har att erbjuda först.

Nu ska vi ut och käka lite lunch sen ska vi leta reda på stranden.

Puss på er där hemma i snön och regnet ;)

Idag har vi legat vid stranden typ hela dagen. Kaowe har varit på thaimassage. Zandra och Emy har hyrt badmadrasser som vi lekte i havet med. Man blir som barn på nytt när man får leka i vattnet.

Brännan börjar visa sej vid det här laget. Emy är röd i ansiktet idag och zandra är röd över hela kroppen, haha! Undra vem som är duktigast på att smörja in sej? ;)

Nu är vi på restaurang och ska käka. Sen ska vi gå på kvällsmarknad och slutligen ska vi se på en ladyboy-show.

Puss på er!
Vår dag, den 26 dec, började med upphämtning på hotellet kl 08:45. Sen var det dags för äventyr.

Vi började med att kika på några stenar. Hah! Det var spännande ;) men det var en sten som var formad som en snopp och en skreva som såg ut som en snippa (för att använda ett fint ord). Grandma and grandpa rock kallades stenskapelserna.

Sedan åkte vi vidare och titta på ett träd som var 500 år gammalt, inte så jättecoolt. Så vi for ganska snabbt vidare. Vi delade jeep med en amerikans familj där farföräldrar var från Thailand och pratade flytande thai, himla bra för vår del, för vi fick lite privat guidning av dem :)

Innan lunch stod elefantridning på schemat. Han som styrde vår elefant tyckte att vi skulle köpa mat åt elefanten och sa gång på gång "300 bath, njam njam" varpå vi förklarade att vi inte hade några pengar med oss, men det verkade han inte förstå för han fortsatte upprepa samma mening.
Efter turen fick vi se en elefantshow, en apshow och en krokodilshow. Och sedan bjöds det på en god, stark lunch. Vi har lärt oss att thailändare säger "a little bit spicy" då är det starkt för Emy och zandras munnar, men Kaowe klarar det galant.

Efter lunchen skulle vi promenera upp i skogen till ett vattenfall och där fick vi bada. Det var enormt härligt att få svalka sej lite. Kaowe tog jättefina bilder på vattenfallet, han är en duktig fotograf.

Näst sist på dagens schema var att besöka en mumifierad munk, som var gammal men jag kommer inte ihåg hur gammal. Han satt upp med benen i kors och hade, ironiskt nog, solglasögon på sej. Man fick be till munken å sen fick man ett spådom. Min spådom var inte så bra. Det stod något i stil med att jag skulle akta mej för mina fiender och att jag skulle bli olycklig.... :,( så jag bad extra hårt att det inte skulle slå in.

Slutligen på dagen så for vi på safari uppe i bergen. De körde med fyrhjulsdrivna jeepar som hade stolar på taket som jag, Emy och Kaowe fick åka på. Det var läskigt och det gick fort som tusan. När vi åkte nerför höll vi nästan på att tippa, efter det var vi inte så kaxiga längre. Vi tyckte alla att det var skitkul och det var helt klart höjdpunkten på dagen.

Lite pics från vår dag:

Grandpa rock

Här sitter vi alla på taket, redo att åka ner för berget;)

Emy och Kaowe uppe på bergets topp. Det var inte så mycket till utsikt då vädret var så disigt.

Over and out

Puss på er!

Nu sitter vi på restaurang efter ännu en lång dag full med äventyr. Dagens val av restaurang blev ett typisk thailändsk ställe. Inga krusiduller utan endast bra mat. En förrätt kostar typ 15-20 kr och en huvudrätt ca 30 spänn. Folk köar utanför restaurangen, den har tydligen bra rykte :)

Skriver mer om vårt äventyr senare, samt lägger ut bilder.

Det har varit en lång dag idag. Den började med att vi försov oss (läs Emy försov sej), så vi hann inte med någon frukost innan vi skulle checka ut från hotellet i Bophut. Istället så tog vi våra väskor och drog direkt till det nya hotellet i Chaweng. Ännu ett hotell med cirka 100 meter till stranden, vi lever lyxigt här i Thailand ska ni veta. När vi väl hade lämnat väskorna så gick vi till närmsta restaurang och käkade brunch, en brunch som tog cirka en timme att få, så vi missade nästan en hel soldag. Synd. När vi väl skulle lägga oss vid poolen/havet så började tjocka moln dra över oss.

Det blev en massa bad istället. Vattnet är helt underbart här, det är mycket varmare i havet än i poolen, så man kan bada lääääänge utan att frysa. Lovely om man heter Zandra och älskar vattnet mer än land :)

Nu på kvällen har vi varit på ett köpcenter, som inte var särskilt mycket att hurra för. Herregud! Priserna var typ detsamma som i Sverige, sjukt ovärt. Så vi fortsatte till en marknad som hade massvis med mat, kläder och väskor (ja, ni vet en typisk marknad i Thailand). Maten bestod av massa konstiga grejer spm jag och Emy nästan blev illamående att känna lukten av, ujjjäääk! Kaowe däremot ville gärna äta skalbaggar, larver och syrsor, men han banga när inte vi ville smaka.

En sak har vi upptäckt här på ön; thailändare har överlag inga vackra sångröster. Om Emy någon gång ska skola om, så ska hon bli sångerska på Koh Samui, för hon tror sej kunna göra det mycket bättre än de som sjunger här och det betvivlar jag inte en sekund. Gräsligt. Nästan så att man måste välja restaurang på kvällen utifrån hur bra sångaren är och inte utifrån om maten verkar bra...

Vi avslutade dagen med fotskrubb. Kittlas gjorde det, men vi fick lena fötter och en mörbultande thailändsk massage på köpet. Vi har aldrig haft så här mjuka fötter sedan vi föddes typ.

Okej, nu följer lite bilder från den gångna dagen. Enjoy!

Frukostdrinkar

Zandra köpte en kokosnöt :)

Och Emy fick sej en bananasplit
Kaowe tog en tiramisu

Kentuchy fried chicken var STARKT!

Ujäääk! Vem vill äta det där?

Standard kvällsmaten: bananapanncake (fast idag blev det crepes)

Avkopplande fotskrubb ;)

Imorgon ser vi framemot en off road mountain tour, det ska bli ett spännande äventyr. Klockan är nu 00:10 och det är dags för sängen så vi orkar upp till en ny fullspäckad dag.

Puss på er!

24 december är här och vi har firat julafton på stranden, det känns konstigt, men ingen av oss klagar :) Vi har legat på stranden hela dagen och solat och badat. Vi har lekt i hotellpoolen med min Gopro-kamera och som jag och Emy skrattade när Kaowe skulle filma oss när vi simmade mot honom och han hade kameran vänd fel håll så han filmade sej själv hela tiden. Ja, det är inte lätt med dagens teknik ;)

När middagen började närma sej drog vi till grannstaden - Chaweng. Väl där gick vi en kort strandpromenad, och stranden var för övrigt mycket bättre och skönare sand än här i Bophut, så imorgon packar vi väskorna igen flyttar vi till Chaweng. Chaweng bjöd på ett härligare nattliv än Bophut och vi känner att det är mer ungdomligt där.

ÅÅå vet ni vad jag fick göra? Jag fick hålla i världens sötaste lilla apa, den hade blöja och var alldeles silkeslen. Jag blev kär och skulle mer än gärna ta hem den, synd att ägaren bara ville ha mina pengar i form av att han skulle fota när jag höll i apan.

Nu har vi mycket på "att-göra-listan", vi hittade bland annat ett köpcenter som vi kanske ska besöka och en marknad vid vattnet som såg spännande ut. Så shopping står på schemat imorgon.

Fyrverkerier smäller dom här varje dag, så vi kan knappt bärga oss tills nyår :)
Här solar kaowe :p
Chaweng beach!
Kaowes perfekta bild enligt honom! :P
En liten halv magisk bild :)
kaowe och Emy :)
Goda drinkar fanns det också!
Flickorna :)

Måste dricka mycket vatten!
dagens lunch Emy's club sandwich
Kaowe provade dagens fisk fångs va "black tuna" svart tonfisk, riktigt gott!
Zandras Tonfisk sallad som hade en hemlig gäst! :p

Puss på er!

Här kommer en liten film från när jag och Emy badar

Hej!
Nu ikväll har jag Emy fått äran att gästblogga på Zandras blogg:) vi har nu anlänt till vår bunglow som ligger bara några steg från havet, lyx på hög nivå! Längtar till imorgon då det är ljust och vi kan utforska ännu mer och bara ligga och sola!
Ikväll har vi kollat läget här i bophut och det var väl inget att hurra för, men de smällde raketer för oss! Vi tar det som ett välkomnande iaf:) efter ett svårt val av restaurang så hittade vi en som såg bra ut, men det tog minsann flera år för dem att få fram maten, men vi hade mycket trevligt ändå:)

Efter lite sömn det senaste dygnet är det nu dags att ta igen det och inta sängen och be om att det inte blir för varmt ;)
Förstår att ni alla vill ha en lägesrapport om hur vädret är, så det kommer här: 22 grader och molnfritt enligt SMHI:)

Ha en riktigt god jul på er!
Kaowe och Zandra hälsar också:)
De första sex timmarna till Dubai gick fort. Den där fantastiska teveskärmen framför oss innehöll jättemkt roligt. Jag hann spela spel, se på serier och se på film och vips så var det dags att kliva av.

På Dubais flygplats tog vi oss lite kvällskäk på en asiatisk restaurang. Kaowe beställde någon rätt med seafood och "crispy noodles", och han fick in en tallrik med okokta nudlar. Haha! Men väluppfostrad som han är så åt han utan att klaga, han förstod dock sen han tackade nej till soppan som skulle mjuka upp nudlarna ;)

Kl är 02:40 här i Dubai nu, och nu är det dags att boarda nästa plan till Bangkok. Den här resan blir det nog till att försöka sova för Zandras del, men Emy verkar ska försöka plugga, lycka till säger jag till henne ;)

Stjärnor i taket på flyget :)

Puss på er!

Äntligen är dagen för avresa här! Som vi hat längtat!

Nu sitter vi på plats på flygplanet som ska ta oss till vårt första stopp i Dubai. Flyger med bolaget Emirates som är kanske det lyxigaste flyget jag har åkt med någonsin. Egna teveskärmar med mkt spännande innehåll, kudde, filt och hörlurar ligger på alla platser. Japp, vi kommer må bra!

Kaowe och Emy hälsar till alla som följer den här resebloggen. Trevlig resa till oss.

Puss på er!

Gott folk, här har ni en video från avenged på hovet i Stockholm. Kan fortfarande inte riktigt förstå hur grymt det var!

Testade i förra inlägget att lägga upp en video via videofyme och det verkade ju funka alldeles ypperligt! För att se videon tror jag att ni måste ladda ner videofyme på AppStore (eller motsvarigheten på android).

Idag äre andra advent och exakt 2 veckor kvar tills det bär iväg till govärmen! :D Jag kommer nog försöka uppdatera bloggen en gång per dag (om det finns tillgång till internet), så håll utkik! Kommer även lägga upp video's som är filmade med min gopro. Jag hoppas det blir massor med fina dykarfilmer :)