Heltäckande slöja, niqab

0kommentarer

Åkte förbi Stina igår efter träningen och blev bjuden på middag. Vi satt och surra en stund sen såg vi på desperate housewives. När jag kom hem därifrån så såg pappa på uppdrag granskning. Jag fastnade också för det.

Det handlade om muslimska kvinnor som bär niqab/burka (vet inte vilken som är det officiella eller vad det är för skillnad på dem) Niqab:


http://svt.se/2.140726/1.2176618/niqab-barare_trotsar_raden_fran_hoga_islamska_ledare?lid=puff_1840524&lpos=bild
Läs artikeln från programmet. Det är faktiskt jävligt intressant.

Jag är kluven. I frankrike hade man förbjudit användande av niqab på offentlig plats, vilket jag tycker är lite konstigt. Man kan inte förbjuda folk att ha dom kläderna dom vill, eller? Men samtidigt så förstår jag att det är ett problem. Jag själv skulle nog inte sätta mej på en bänk bredvid en sånn här kvinna även om det inte fanns någon annan stans att sitta, jag skulle nog hellre stå. Inte för att jag har fördomar utan för att jag tycker det är lite läskigt. Seriöst, det ser ut som en ninja typ eller en inbrottstjuv. 

Men vad har dom att dölja och varför måste dom skyla sej? Tydligen så finns det ingenting i koranen som säger att kvinnan måste skyla sej. Enligt min åsikt så är det en symbol för mannens makt över kvinnan och att hon inte ska fresta andra män med sin kropp. Kvinnorna säger att dom själva har valt det, men jag tror att dom är hjärntvättade allihopa och om dom inte använder det så blir dom utfrysta.

Därför tycker jag nog att dom är kvinnorna inte borde ha det, men jag tror inte på ett förbud mot det utan dom måste komma på det själva, men det lär nog dröja några århundraden.

Kommentera

Publiceras ej