Det är inte lätt att vara hörselskadad :P

6kommentarer

En grej med att vara hörselskadad är att många bokstäver låter likadana. M och N, T och P, I och Y.... Ja, mina hörselskadade kompisar vet vad jag pratar om och ni andra har säkert också stött på problemet några gånger. Jag har i alla fall i hela mitt medvetna liv trott att det heter "Det håller på att tina bort" (alltså när ngt håller på att försvinna) Igår fick jag det berättat för mej att det heter "tyna bort". Vilken uppenbarelse och lite små pinsamt att bli rättad.

Så nu, alla mina hörselskade vänner, kan ni inte skriva ngt ord som ni har hört/sagt fel under lång tid. Skulle vara så roligt att få läsa :)

En liten anekdot bara, nu återgår jag till plugget och andningssystemet.

Puss på er!

6 kommentarer

Emy

11 Jan 2012 18:24

Neeee, jag säger oxå tina!! Nu måste jag fråga mamma :p

Annie

11 Jan 2012 20:10

Jag kan inte uttala chatta ordentligt :p Och så trodde jag när jag började att det faktiskt heter "iddiell" och inte ideel - stavningen är korrekt, men mitt uttal va fel ;) fick höra att jag skulle bli mobbad om jag sa det fel :(

Stina

11 Jan 2012 22:04

jag sa pissa till pizza (?!)

Myzan

11 Jan 2012 22:39

Hej! Längesedan.. Tyckte detta var ett kul inlägg att svara på, så det gör jag :P

När jag var liten hörde jag inte skillnad på F och P, Så jag trodde att det hette elePhant, istället för eleFant. :P

Sedan så säger jag fortfarande fel på draGkedja.. jag uttalar det draDkedja istället.. handlar också om att jag har hört fel, men nu är jag så van med att säga det.. så jag fortsätter med det :P

Julia

12 Jan 2012 08:21

Såååå söta ni alla är!!!!!! :-)

Lina

12 Jan 2012 11:16

hahaha, jag trodde också att det hette tina bort.

Jag kan inte höra skillnad på S och F, så jag kan inte skilja på fantastiskt och sadistisk (det tycker mina kompisar är JÄTTEKUL). Kan inte heller skilja på B o V så när någon säger att dom ska bila upp till norrland så brukar jag svara "sov gott". Likaså om någon säger att dom borde banta har jag gett dom mina vantar på stan :)vill ju inte att dom ska frysa liksom

Kommentera

Publiceras ej