Getaway Rock 2012

0kommentarer

Jag tänkte summera hela våran festivalhelg. Banden vi såg: Mustach, Sparzanza, Nightwish, Ghost, Lillasyster, Raised Fist, Finntroll, Manowar, Corroded, National teatern och Raubtier.

Bäst får jag nog säga att Manowar var. Kunde dock bara två låtar och dom spelade dom inte ens ;P Men stämningen då bandet spelade var helt magisk, det var så att man fick gåshud hur jävla engagerade alla fansen var. Och låtarna var som gjorda för att publiken skulle sjunga med och även om jag inte kunde låtarna så tog det en refreng, sen lärde jag mej dom. Mäktigt var det också när hela publiken sträckte upp armarna och höll tag med ena handen på andra handleden, the sign of the Hammer. Ja, mycket sevärt.

Det sämsta, vet ni vad det var?! Joo, Nightwish såklart! Jag hade inte väntat mej annat faktiskt. Jag har sett Nightwish förut och då var jag helt såld, men det här var typ 5-6 år sedan och sen dess har dom bytt sångerska. Anette Olsson, Istället för att sjunga opera så låter det som att hon sjunger covers till ett original (vilket hon faktiskt gör) Inte okej! Sen dansar hon runt på scenen som om hon var på ett R&B dansgolv. NEJ, inte okej! Också skulle hon ge sej på att sjunga Nemo och Wish i had an angel, vilket blev ett kollektivt självmord, tycker jag iaf. No offense mot Anette, hon är säkert bra egentligen, men det är omöjligt att leva upp till Tarja Turunens operasång.


Nightwish på scenen.


Raised Fist. Jag blev faktiskt positivt överraskad av detta band. Var inte så tokförtjust i dom innan jag åkte, men efter att ha sett dom live så gillar jag dom. Dom levererade!


Sparzanza. Dom spelade direkt efter RF och dom bleknade ganska rejält i jämförelse med RF. Men ja, dom dög helt klart.


Manowar-fanan. Det märktes att det var det mest omtyckta bandet och säkert det bandet som dom flesta kom för att se.


Obegåvad bild på Manowar på scen. Hade ingen kamera med mej så det blev mobilkameran, därav bildkvaliten.


Mäktigt avslut på en grym spelning. Bandet hade gått av scenen, men det spelades ändå en sista låt och fyrverkerier skjöts upp under hela låten. Vi hade börja gå mot utgången, därför vi står så långt bak. Daniel filmade under tiden då folk gick förbi med "the sign of the hammer" uppsträckt i luften.


Corroded. Även dom överraskade positivt. Synd att dom hade så dålig speltid, för publiken var lite avdankade och sömninga. Men dom var häftiga, lätt ett band som jag håller fast vid.


Efter en lååååång, men ooo så trevlig helg så är jag nu tillbaka i Umeå. Det var skönt att komma bort en stund. Gävle är en fantastiskt fin stad UTAN vägarbeten och ombyggnationer ö-v-e-r-a-l-l-t! Men nu; Back to the reality. Har varit med M på stan en sväng nyss och ska ta mej för och röja lite i lägenheten strax.

Puss påp er! 

Kommentera

Publiceras ej