Idag har jag...

2kommentarer

Jaha, då ska jag skriva ett sånt här tråkigt idag-har-jag-inlägg... men ibland blir det sånna också.

Så, idag har jag... ;) Nämen, jag har haft en lååång och intensiv dag på skolan, med först seminarium (som jag fick reda på sen att det inte var obligatoriskt). Ja, visst man kan gå på saker som inte är obligatoriska, men just detta kändes sjukt ovärt då läraren var extremt ostrukturerad och jag fick inte en syl i vädret kändes det som, nåja. På eftermiddagen var det simulering. Då har man en docka som alla vitala parametrar fungerar på (bltr, puls, syresättning, osv). Den pratar till och med, läskigt.

På simuleringen skulle vi få testa på hur det är att arbeta i pressade situationer. När jag och min kamrat kom in i rummet där dockan ligger så har dockan ont i bröstet, svårt att andas och ligger och oj-ar sej. Våran uppgift var att agera snabbt och göra den bästa möjliga behandlingen utifrån det som vi visste om patienten. I det här fallet hade patienten förmodligen en hjärtinfarkt, så det var stressigt.

Allt som jag och min klasskompis gjorde under den här situationen filmades och tre andra klasskompisar satt i ett annat rum och granskade hur vi agerade. Hemska värld! Sen blev vi utvärderade och utifrån det fick vi göra om samma fall, men den här gången med lite mer kött på benen.

Svårt att förklara hela situationen, men det var hemskt, jobbigt, bläää, usch! Jag blev helt paralyserad, visste inte alls vad jag skulle göra. Mmm, det bådar ju gott inför framtiden ;) Nä,men, det var nog bra att få prova på och det känns som att jag lärde mej mycket av att titta på mej själv... Det värsta som jag gjorde fel var egentligen att jag inte såg dockan som en patient, utan som en Docka, vilket det faktiskt var. Men i det här fallet så får man låtsas att det är en riktig situation och en riktig människa man behandlar, men det var iaf det som jag fick mest kritik på. Så jag vet ju att i skarpt läge så skulle jag behandla patienten mer subjektivt.
 
Nog om det.

Jag skippar träningen idag. Är trött efter en lång dag, men imorgon tar jag nya tag med indoorwalking och simning. Har dessutom haft mamma på besök tills nu, hon skulle med flyget till sthlm nu på kvällen så hon stannade här en stund och blev bjuden på middag. Mamma kom med den strålande idén att vi kanske ska åka utomlands när jag fyller 25!!! Strålande idé, tyckte jag. Det tåls att spåna vidare på.

Nu har jag smattrat färdigt för den här gången!

Puss på er!

2 kommentarer

stina

13 Nov 2012 21:48

hahaha vilket gott skratt jag fick! Jag förstår precis hur du mena och hur det kändes och fyfan!!;p när de pratade om på jobbet att vi skulle ha en videokamera hos en brukare.. alltså veofasa!!!! jag är sjuk - typ! :p Jag garva mest åt att du behandlade dockan som en docka ;p vilket jag förstår:p måste va jätte märkligt.. osså kanske man inte känner gruppen super väl :p

Svar: Jättemärkligt. Rösten på dockan är läraren som pratar från ett annat rum, och bara det är skrattretande. Så ibland när hon låg och Oj-ade sej, så kunde jag bemöta det med ett ap-flabb bara för att det lät så himla falskt. Jaja, men lärorikt var det iaf.
Zandra

stina

14 Nov 2012 18:28

HAHAHAHAHAH, jasså.. coolt att läraren kunde hålla sig!:p hahahahahahahah

Kommentera

Publiceras ej