uppdatering om brännskadan.

0kommentarer

Dom senaste dagarna har jag plågats av smärta från brännskadorna som jag drog på mej i lördags. Dagen efter hade jag inte alls ont och inte på måndagen heller. Men när jag sen berättade på praktiken om vad som hade hänt så ville dom kolla på såret.

"Usch, det där ser hemskt ut, det där måste en läkare titta på!" Det var vad undersköterskorna på samvården (min praktikplats) sa när dom fick se mina sår. Och ni vet när man är patient så tar det alltid Tuuuuusen år innan en läkare har tid att komma, men när man är en del av personalen så går det på 2 sekunder så kommer läkaren. 

Han tyckte i alla fall att det behövdes läggas om och rengöra med väteperoxid!! Väteperoxid, som man bleker håret mej! Jag kan tala om för er att det SVED, ordentligt och den där smärtan har inte riktigt lagt sej sen dom var där och greja. Dom tog dessutom bort blåsorna och den huden som var bort-skållad och det resulterade till att det sved ännu mer. Men det är ändå bra att man tar bort allt och det får läka innifrån och att det bildas ny vävnad, så smärtan är positiv och värmen i såren indikerar på att det läker. Så det ska nog bli bra det här till slut.

Läkarn sa även att det blir ingen simning på åtminstone 1,5-2 veckor och jag får inte utsätta ärren för solljus på ett helt år! Tur att det inte är sol-säsong ;) Men nästa sommar då? Då kommer jag inte få sola låret... suck...

Nåja.. Efter det här lilla ingreppet så stramar det ganska mycket på låret, så jag haltar mer än vanligt. Och när dom frågar om jag har gjort illa mej, så säger jag inte att det är för att jag har benprotsen som jag haltar (vilket brukar vara orsaken) utan nu säger jag att det är för att jag har en brännskada. Känns lite mer normalt att komma med det svaret, istället för att jag är amputerad, för det brukar ofta leda till pinsam tystnad från den som undrar eftersom att den oftast inte vet hur den ska förhålla sej till svaret.

 
omplåstrad av proffs. det ska sitta i fem dagar, sen får personalen ta sej en titt på det igen. Tur i oturen att jag är på rätta avdelningen för brännskador, eftersom att dom opererar och tar hand om det rätt ofta så kan dom sin sak.

Puss på er!


Kommentera

Publiceras ej