Att skriva ett jobbansökan....

2kommentarer

Huvva ligen. Jag har suttit hela kvällen med att knåpa på ett personligt brev till sommarens extraknäck. Det är tamme tusan inte lätt. Vad ska jag skriva? HUR ska jag skriva? Vad vill dom veta? Ska jag lägga fram mina styrkor? Och hur gör jag det utan att det låter skrytaktigt?

Nog har jag sökt jobb i mina dar, men jag har nog faktiskt bara skrivit ett enda personligt brev och det var när jag sökte till bartender. Det jobbet fick jag, så jag måste ju ha skrivit bra då. Då var jag 20 år, idag är jag nästan 25 och har inte ett skit att komma med. Jorå, så illa är det inte. Men HUR ska jag skriva så att dom vill ha just mej? Och när jag söker ett jobb som jag egentligen inte har dom kvalifikationerna som krävs, vad ska jag då skriva för att dom ändå ska välja mej?
 
Ni kan få ett litet smakprov från min ansökan: - Jag söker hela tiden nya utmaningar och möjligheter att kunna utvecklas både inom mitt kommande yrke och som person, därför har jag valt att söka sommarjobb i Stockholm för att se något annat än dom norrländska skogarna ett tag.
Plus en underförstådd flirtgubbe i slutet på den meningen ;)

Nåja, jag har påbörjat i alla fall. Det är alltid något. Sista ansökan ska vara inne den 17 februari, men det hade vart skönt och få det bortgjort. Jag lägger ner det här för kvällen och tar nya tag i morgon. Sen ska det granskas av min broders flickvän och min älskade mor, som båda är chefer och vet ett och annat om personliga brev.

Puss på er!

2 kommentarer

stina

29 Jan 2013 21:53

Ja, det är inte lätt! och jätte bra att låta andra titta på personliga brevet. Förklara kort också, VARFÖR de ska kalla JUST DIG, och det är något man faktiskt kan skriva med i texten "Varför jag vill att ni ska kalla mig till en intervju är ...." Fokusera först på dina erfarenheter, och sedan slutet på personliga brevet, så kommer mer privata du. dina intressen, och mål och så... hojta om du vill se mitt och få inspiration :)

Emy

30 Jan 2013 22:47

Ring också och prata med dem när du skickat in papperna:)
Brukar jag göra och känns då som att man gett en mer personlig berättelse också plus att man visar att man är intresserad:) de hör hur trevlig du låter:)

Svar: Också hör de min underbara norrländska dialekt ;) Kan inte du fråga din mamma om hon har några tips om vad dom efterfrågar hos en undersköterska? :)
Zandra

Kommentera

Publiceras ej