Dagens goda gärning

0kommentarer

När jag är och simmar på iksu så byter jag om i handikappomklädningsrummet, bara för att jag inte ids gå ner och sen gå upp igen. Lat.nu. Japp.
Hur som haver så är det parfymförbud där, pga att dom som har astma och allergier också byter om där.

Många gånger har jag hamnat i djupa diskussioner med både mina simkamrater och de som faktisk är allergiska. Vi har diskuterat om man ska ha eller inte ha parfymerade produkter. Då jag och mina simkamrater har tyckte att det är svårt att hitta ett schampo och balsam som är BRA och parfymfritt, medans en kvinna som var allergisk sa att det visst fanns bra produkter som var parfymfria.

Jag skäms faktiskt lite över mej själv, men den där gången så tyckte jag faktiskt att jag hade rätt i att använda parfymerade produkter. Framför allt mina andra simkamrater som sitter i rullstol menade på att dom hade inget annat val än att byta om i just det omklädningsrummet, då dom inte kan gå i trappor.

Nu på senare dar, främst för att jag läser till sjuksköterska tror jag, har jag fått insikt i vad det faktiskt innebär att vara allergisk, än värre att ha astma. Tänk att du vill fara och träna och byta om precis som alla andra, men se det går inte för några brudar skulle prompt använda bodybutter för att inte bli torr om huden. Därmed kan inte astmatikern byta om i handikappomklädningsrummet, för att det fanns andra handikappade där som inte visade hänsyn.

Jag vill att folk ska visa hänsyn till mitt handikapp, likasom en som sitter i rullstol vill också att människorna runt omkring dem ska visa hänsyn. Att ha astma är ett handikapp, dock osynligt. För en astmatiker att andas in parfymdoft kan ge andnöd, panikångest och hjärtklappning. Jag tänkte på hur det skulle vara att få dom symtomen när jag går och tränar. Hemska värld. Jag vill inte åstadkomma den känslan hos någon annan heller. Så därför: dagens goda gärning. Jag köpte schampo och balsam som är parfymfritt. Jag hoppas att det är bra. Men om inte annat så får jag ha risigt hår då och ett gott samvete!

Kommentera

Publiceras ej