Bänkpress

0kommentarer

Ni som följer min blogg kanske vet att jag har som drömmål i bänkpress 50 kg. 50 kg är inte mycket, men jag anser det som lagom för en tjej i min storlek. Jag är långt ifrån där ännu, för jag tränar inte bänkpress så mycket nu, men det är ett drömmål, som sagt, och kanske inte något som jag sliter hårt för att uppnå just nu.
 
Hur som haver så gick jag igenom gamla bilder och hittade bland annat den här:

Det här är på ett träningsläger (simning) i Thailand för 6 år sedan. På bilden får jag hjälp av min tränare att lyfta stången!! Jag orkar alltså inte ens 20kg, pinsamt! Det är förvisso lutande bänkpress, där man kanske är aningenss svagare, men ändå!!! (KLEN-ARMARNA)
 
Så man kan då minst sagt säga att jag har utvecklats under åren och konstigt vore väl annars med tanke på hur mycket tid jag har lagt ner på träning i mina dar. Men när jag simmade som mest så körde jag sällan styrketräning, något som kanske resulterade till att jag aldrig blev bättre än vad jag faktiskt blev. För idag när jag åker på tävling (vilket inte är jätteofta, men det händer), så ligger jag nära mina personliga rekord och ibland perssar jag till och med, med betydligt mindre träning i kroppen än vad jag hade när jag gjorde min elitsatsning. Det beror på att jag är kanske dubbelt så stark nu än vad jag var i tonåren, och även om jag är bäst på längre distanser så behövs muskler och styrka även där.

Efter att ha sett den här bilden så kanske jag ska ta upp min bänkpress-satsning igen? Det tåls att fundera på.

Puss på er!
 

Kommentera

Publiceras ej